default-header Conferentie Omgaan met de drempelovergang-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Conferentie Omgaan met de drempelovergang

14 september 2024 10:00
Einddatum
14 september 2024 17:00
Prijs per persoon
Vrijwillige bijdrage (richtbedrag € 50)

Omgaan met de drempelovergang

Een engel daalt af uit de hemel en staat met een voet op de aarde en de andere op de zee en heft zijn rechterhand op en zweert: Er zal geen tijd meer zijn! (Openbaringen10:5-6)

Wat wil dit drempelbeeld uit het midden van de Apocalypse ons vertellen? Waarom noemt Rudolf Steiner dit drempelvisioen het meest betekenisvolle in de Apocalypse voor de huidige mens? Ligt hier de reden dat de mens  in onze tijd veel verwarring en onbehagen tegen komt? Bij het proberen om de tekenen van onze tijd te duiden, lijken we ook met een drempel of grens te maken te hebben Maar moeilijk worden we ons hiervan bewust, laat staan dat we weten hoe die te overschrijden. Of we het willen of niet, de wereld van de geest gaat weer open voor ons en brengt ons allerlei nieuwe ervaringen.

Met een tiental inleiders in een interactieve ontmoeting zullen we stilstaan hoe we drempelervaringen in onze tijd kunnen herkennen en daarmee om kunnen gaan, zoals is weergegeven in onderstaand programma.

Deze conferentie is een initiatief van Kees Zoeteman en Astrid van Zon vanuit het project-Apocalypse (www.project-apocalypse.nl). Zowel antroposofen als algemeen geïnteresseerden zijn van harte welkom.

Voor de gehele dag vragen wij een bijdrage van € 50, inclusief lunch en koffie en thee. De werkelijke kosten bedragen € 75. Wij zijn blij als deelnemers een extra bijdrage kunnen geven. Deelnemers voor wie € 50 te veel is, kunnen bij aanmelding een lagere eigen bijdrage invullen.

Onderzoek door een interactieve ontmoeting.
14 september 2024, Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag
Dagvoorzitters: Astrid van Zon en Kees Zoeteman

Programma

10.00 uur: Pim Blomaard (voorzitter AViN): Over de onbewuste drempelovergang; werking in het uiterlijke en innerlijke leven.

10.25 uur: Volkert Engelsman (oprichter en CEO Eosta tot 2023, oprichter duurzame voedingscoalitie Robin Food): Orde in de chaos van de wereldeconomie komt pas als we de aarde weer leren begrijpen als een levend organisme.

10.50 uur: Bram van de Klundert (ecologische boer op landgoed Hoevelaken, werkte bij WRR, LNV, VROM-raad, en bestuurlijk o.a. bij Bolk Instituut en Waddenfonds; schreef boeken over natuur): Drempels ervaren en slechten op het spirituele pad en bij het omgaan met landbouw en natuur.

11.15 uur: Elma Thiel (kinder- en jeugd psychiater n.p.): Het Ik van binnen en van buiten gekomen.

11.40 uur: Elise Rensing (sportpsycholoog en ervaringsdeskundige) : Grenservaringen en het bewuste Ik, een ervaringsverhaal.

12.00 uur: Groepsgesprekken met inleiders

13.00 uur: Lunch

14.00 uur: Roos Naves (impact manager Iona Stichting) en Merle Doesburg (student ArtEZ Hogeschool voor de kunsten): Jonge mensen en zin(geving); over veerkracht.

14.45 uur: Ted van den Bergh (Stichting Wederzijds: www.wederzijds-stervenscultuur.nl): Omgaan met de dood als metgezel.

15.10 uur: Annemieke Zwanenburg, (uitvaartondernemer en -begeleidster): Wat ervaar ik bij stervenden en nabestaanden van een drempelovergang?

15.35 uur: Groepsgesprekken met inleiders

16.35 uur: Frans Lutters, Over versterking van het ik, de boodschap van de Apocalypse, afsluiting expositie.

17.00 uur: Afronding