default-header Herfstsymposium 2024 Geneeskunde versus Transhumanisme-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Herfstsymposium 2024 Geneeskunde versus Transhumanisme

28 september 2024 10:00
Einddatum
28 september 2024 17:30
Prijs per persoon
30-100

artificial-intelligence-3382507_640 Herfstsymposium 2024 Geneeskunde versus Transhumanisme-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Herfstsymposium 2024
Geneeskunde versus Transhumanisme – de strijd om het menszijn in de gezondheidszorg
Multidisciplinaire gezichtspunten op antroposofische grondslag

De wereld van de techniek is tegenwoordig alom aanwezig, ook in de gezondheidszorg.

De stroming van het Transhumanisme beschouwt het als haar ideaal om de nieuwste technische mogelijkheden ten volle in te zetten voor vernieuwing en versterking van de mens, zowel in lichamelijk als mentaal opzicht. Volgens deze visie kunnen mens en machine een verbinding met elkaar aangaan, ja zelfs met elkaar versmelten, zodat een soort mens 2.0, een cyborg kan ontstaan voorzien van ongekende vermogens.

Een paar voorbeelden: men voorspelt dat via genetische manipulatie ziekten kunnen worden voorkomen en genezen; dat met nanobots via de bloedcirculatie organen kunnen worden geïnspecteerd en zelfs gerepareerd; dat dankzij kunstmatige intelligentie (ofwel: AI = Artificial Intelligence) de menselijke intelligentie kan worden opgewaardeerd. Het Transhumanisme blijkt gebaseerd op een eenzijdig materialistisch wereldbeeld waarin de mens als bezield en geestelijk wezen, als zelfstandig individu met creatieve en morele vermogens nagenoeg miskend wordt. Daardoor dreigt de dimensie van menselijkheid en menswaardigheid ernstig te worden overschaduwd.

Het komend Herfstsymposium wil dit hoogst actuele thema vanuit antroposofische gezichtspunten verhelderen in de tijd van Michael die op 29 september feestelijk wordt herdacht.

Doelgroep
Artsen, therapeuten, verpleegkundigen, pedagogen & overige geïnteresseerden. Ook studenten zijn van harte welkom: zij betalen een gereduceerd tarief.

Werkwijze
Ter plekke kunnen maximaal 200 deelnemers worden gefaciliteerd. Zij krijgen een biologische lunch aangeboden. Daarnaast kan het symposium ook online als Webinar (evt. ook achteraf) worden gevolgd.

Programma en sprekers

De volgende sprekers zullen achtereenvolgens aantreden:
- Xandor Koesen York (spreektherapeut) over de machten van het kwaad – gevallen engelen – in hun strijd met de mens;
- Jan van Gils (natuurkundige) over het Transhumanisme;
- Diederick Sprangers (biochemicus) over gentechnologie bij mensen;
- Erik Baars (lector Antroposofische Geneeskunde) over zorgtechnologie en menselijke ontwikkeling;
- Jeannette van der Schuit (huisarts) over de toekomst van de huisarts en het belang van de intuïtie in de zorg;
- Petra Essink (natuurvoedingskundige) over het belang van heilzame voeding;
- Jelle van der Schuit (filosoof & antroposoof) over het wereldbeeld achter het Transhumanisme.

Verder bevat het programma ook een aantal kunstzinnige onderdelen:

- Xandor Koesen York spreekt met de zaal (gedicht van Martinus Nijhof)
- Jelle van der Schuit zingt met de zaal (getoonzette spreuk van Steiner)
- Inga York Koesen vertelt in drie gedeelten scenes uit de Parcival van Wolfram van Eschenbach met speciaal hiervoor gecomponeerde muziek
Verdere details zijn te vinden op onze website: www.herfstcongres.nl

Het Herfstsymposium op 28 september 2024 vindt plaats in het Rudolf Steiner College te Rotterdam.
Als deelnemer-ter-plekke bedragen de kosten voor dit congres € 100 (incl. koffie, thee & lunch). Studenten betalen € 50.
Als deelnemer-on-line betaalt u minimaal € 30.

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay