default-header Internationaal Werbeck Ensemble in Drenthe-Bijeenkomsten - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Internationaal Werbeck Ensemble in Drenthe

08 augustus 2024 19:30
Prijs per persoon
Vrijwillige bijdrage

Werbeck Ensemble

Het Internationaal Werbeck Ensemble geeft op 8 augustus een concert in het landelijk gelegen oude dorpskerkje van Wapserveen. Op het repertoire staan naast werken van Mendelssohn en Grieg ook minder bekende stukken van Mäntyjärvi en Casals.

Het vocaal Ensemble bestaat sinds 2006 en is opgericht door Christiaan Boele. De uitvoerenden komen uit Duitsland, Finland, Zwitserland, Frankrijk, Ierland en Nederland. Het wordt grotendeels gevormd door zangdocenten die muzikaal geïnspireerd zijn door de zogeheten Werbeck stemscholing. Ze treffen elkaar een jaarlijks meerdere keren in diverse Europese landen om te repeteren en een afsluitend concert te geven. Het laatste is ook om meer bekendheid te geven aan hun unieke manier van klank benadering.

De bijzondere klankkwaliteit van het Werbeck Ensemble komt voort uit het jarenlang intensief werken met zangoefeningen van de antroposofische Schule der Stimmenthüllung.

Deze stemscholing is begin vorige eeuw door de Zweedse zangeres Valborg Werbeck-Svärdström in nauwe samenwerking met Rudolf Steiner ontwikkeld. Doel van de methode om iedere stem op een natuurlijke, gezonde wijze weer vrij en klankvol in de ruimte te laten klinken. In de uitvoeringspraktijk streeft het Werbeck Ensemble daarbij naar schoonheid, helderheid en harmonie, iets wat ze met de vroegere Belcanto traditie deelt.

Ensemble leider Christiaan Boele, van oorsprong Nederlands, woont in Finland. Hij studeerde zang bij Jürgen Schriefer, een directe leerling van Valborg Werbeck-Svärdström. Christiaan Boele voltooide zijn zangstudie aan de Folkwang Musik Hochschule in Essen, Duitsland. Momenteel werkt hij als zangpedagoog en solist en geeft regelmatig lessen en concerten in Europa, Verenigde Staten, Canada en Azië.

U bent van harte uitgenodigd voor het concert op 8 augustus om 19.30 uur in de Dorpskerk van Wapserveen aan Oosteinde 31. De deur is vanaf 19.00 uur open. De toegang is vrij, een gift na afloop wordt zeer gewaardeerd. Na afloop is er gelegenheid om meer over de Werbeck zangscholing te horen.

Meer informatie: www.facebook.com/werbeckensemble