default-header Youth Education Days - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Youth Education Days

06 september, 2024

Youth_Education_Days_1 Youth Education Days - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

We zijn van onze eilanden gehaald en in onze gemeenschappelijke stroom gezet

Een sociale verandering kun je alleen samen aangaan. De set­ting van de Youth Education Days met kamperen op Warmon­derhof bracht verbinding met zich mee. De daar gedeelde ge­zichtspunten over de (zorgelijke) toekomst van jongeren waren vruchtbaar voor verschillende initiatieven: van het ontwerp van nieuwe programmaonderdelen of -oefeningen tot aan andere residentieplekken en financiële inzichten.

Tekst: Roos Naves
Beeld: Jeroen Reus

Op Warmonderhof – school voor biodynamische landbouw – verzamelden zich van 23 tot en met 25 mei meer dan vijfenvijftig mensen van over de hele wereld. Vijftien landen waren verte­genwoordigd waaronder Amerika, Argentinië, Tanzania, Japan, Zweden, Duitsland, Zwitserland, Georgië, Oekraïne en Enge­land. Allemaal mensen die als pionier of als ervaringsdeskundige betrokken zijn bij jongerenprogramma’s. Gedurende drie dagen hielden zij zich bezig met de educatie van jongeren vanaf 18 jaar.

Op de eerste dag stond het thema mensbeeld en wereldvisie cen­traal. Welke invloed heeft jouw mensbeeld op je programma? Hoe beïnvloedt dit beeld hoe jij met jongeren omgaat? Op de tweede dag keken we naar de noden van jongeren op dit moment. Welke noden zijn er? Hoe kunnen we hen helpen? En op de derde dag zetten we de organisaties met haar eigen financiële en organisa­torische uitdagingen centraal. Doel van de driedaagse was ver­binding, verdieping en versterking. Als Iona Stichting wilden we een netwerk opbouwen en versterken, in de hoop dat de jonge­renprogramma’s elkaar in uitdagende tijden konden vinden.

Iona en jeugd

Het YED-avontuur begon op het eiland Iona. De Iona Stichting bezocht het eiland om zich te verbinden met haar wortels. Tij­dens het bezoek stond ook de toekomst van jongeren centraal. De Iona Stichting heeft zich vanaf het begin met jongeren ver­bonden, denk aan de oprichting van de Vrije Hogeschool en de ondersteuning van busreizen naar de Faust in het Goetheanum voor de Jeugdsectie. De jeugd van tegenwoordig heeft andere uitdagingen dan 60 jaar geleden, dus zoekt de Iona Stichting naar nieuwe manieren om de jeugd te ondersteunen.

Eenmaal terug in Nederland kwamen er van verschillende kanten vergelijkbare vragen. Vragen van de Vrije Hogeschool, van het Youth Initiative Program en van de Goetheanum Studies. Vra­gen over programma’s, werving van gelden en nieuwe studenten. Tegelijkertijd meldde zich de Bildung Academie die met anderen gedachten wilde uitwisselen over de universiteit van de 21e eeuw. En de Youth Section gaf aan graag met het onderwerp aan de gang te willen, omdat verschillende jeugdsecties wereldwijd jongeren­programma’s opzetten. Waarom niet al deze instituten en jeugds­ecties samenbrengen en hen samen laten zoeken naar antwoor­den? Dat was het begin van de Youth Education Days georgani­seerd door de Iona Stichting samen met de Bildung Academie en de Youth Section.

Tijdens YED wilden we zoveel mogelijk ruimte faciliteren voor de vragen van de pioniers en de ervaren jongereninstituten. In het ideale plaatje zou YED dé plek worden voor samenkomst, het delen van kennis en het opbouwen van een sterk netwerk. We begonnen dan ook met een vragenlijst voor de microcolleges, waaruit we drie thema’s voor de YED definieerden: wereldvisies en het mensbeeld, adequate respons op de noden van jongeren en organisatorische uitdagingen.

Gedurende de drie dagen zijn we in de thema’s gedoken met lezingen en werkgroepen. Iedere dag sloten we af met een kunst­zinnige reflectie geleid door Hedwig Barczuck. Op de laatste dag zei één van de deelnemers: “We zijn van onze eilanden gehaald en in onze gemeenschappelijke stroom gezet.” We hopen ten zeerste dat YED het begin is geweest van meerdere vruchtbare samenwerkingen en een sterk netwerk.

Co-workers gathering

In gezamenlijk zoeken naar de werkelijke opgave van de Jeugds­ecties ligt kwetsbaarheid en tegelijkertijd een grote kracht. Samen leer je écht luisteren naar elkaar en naar de klanken van de toekomst. Tijdens YED waren al verschillende jeugdsecties van over de hele wereld aanwezig: uit Amerika, Georgië, Letland, Argentinië en België. Aansluitend aan de YED begon de co-wor­kers gathering met ruim veertig jongeren uit de hele wereld. De co-workers gathering is bedoeld om het lokale jeugdsectiewerk samen te brengen, met als doel om een gezamenlijke focus te vinden voor het nieuwe jaar.

Het programma werd opgezet door de jeugdgroepen zelf. Naast de vele presentaties van de landelijke groepen, waren er kunst­zinnige oefeningen met onder anderen Rik ten Cate en werd er op het land van de Warmonderhof gewerkt. Een gemeenschap onder zeeniveau gebouwd op de zeebodem, sprak velen tot de verbeelding. Aan het einde van de bijeenkomst hadden zich vier belangrijke thema’s uitgekristalliseerd. Thema’s waarop komend jaar wordt verder gewerkt.

Educatie

Bij dit thema staat de vraag centraal hoe de Jeugdsectie het geza­menlijke leren kan vormgeven door te doen en door te doen in verbinding kan komen met de antroposofie. Eén van de concrete uitwerkingen hiervan is het idee om zomerkampen te organiseren, waaraan jongeren vanaf zestien jaar mee kunnen doen. Door bui­ten te zijn in de natuur, samen te kamperen en ervaringen uit te wisselen, ontstaat er een levendige beleving van de antroposofie.

Bruggen bouwen

Er bestaat een grote behoefte om bruggen te bouwen tussen antroposofische ondernemingen en individuen, de jonge en de oude generatie antroposofen en andere geïnspireerde organisa­ties, die zich niet als antroposofisch bestempelen. In septem­ber wordt hiermee een begingemaakt. In samenwerking met de World Goetheanum Association wordt van 19 tot en met 21 sep­tember het World Goetheanum Forum over Working For Freedom on the Common Good georganiseerd. Drie dagen rondom nieu­we economie vormen. Een groep mensen uit de Jeugdsecties geïnteresseerd in ondernemerschap heeft zich onder de naam Anthropreneurs verbonden.

Innerlijke ontwikkeling

Hoe kunnen de Esoterische cyclus en de jongere generatie meer verweven raken? Dat is de werkvraag van een groep jonge men­sen die zich voor de Esoterische cyclus interesseren. Komend jaar zullen zij zoeken naar vormen waarin ze de twee bewegin­gen dichter bij elkaar kunnen brengen.

Youth Section Fund

Hoe zorg je ervoor dat geld op een eerlijke en goede manier ver­deeld is wereldwijd? Hoe kun je lokaal initiatiefkracht stimule­ren met geld van over de hele wereld? De Jeugdsecties zijn vorig jaar met het initiatief van het Youth Section Global Access Fund gestart. Dit jaar wordt gekeken hoe dit fonds kan samenwerken met het Goetheanum Fonds. Het doel is om niet alleen elkaars financiële situatie te versterken, maar ook elkaars projecten met organisatieadvies.

Op woensdag 29 mei namen we afscheid met het gevoel dat dit pas het begin was van een prachtig avontuur! We hebben in korte tijd heel veel ideeën mogen uitwisselen, mogen bouwen aan onze samenwerking en voorzichtig in de toekomst kunnen kijken. Er is een jongerengeneratie wereldwijd die zich bewust is van de noden wereldwijd van jongeren, die kijkt met nieuwsgie­rige ogen, zoekt naar eigentijdse oplossingen en bereid is om de handen uit de mouwen te steken!

Dit artikel verscheen in Motief 285 van september 2024

Bekijk ook

Lievegoed_-_bijgesneden Youth Education Days - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Lievegoed zal veerkracht moeten tonen
220px-Ita_Wegman_1899 Youth Education Days - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Rehabilitatie van Elisabeth Vreede en Ita Wegman
Goetheanum Youth Education Days - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland
Vereniging: bevragen en bewegen?