Gerald Häfner: ‘Deze oorlog moet stoppen. Nu!’
31 maart, 2022
Vandaag bracht het Goetheanum een nieuwe video uit, waarin Gerald Häfner, sinds juni 2016 leider van de sectie voor sociale wetenschappen aan het Goetheanum, in 23 minuten vertelt hoe hij de ontwikkelingen in Oekraïne beziet (in het Duits, met Engelse ondertiteling). De titel ervan luidt: ‘Deze oorlog moet stoppen. Nu!’
Zie ook https://goetheanum.tv/programs/dieser-krieg-muss-enden
Gerald Häfner, opgeleid als vrijeschoolleraar, was een van de oprichters van de Groene Partij in Duitsland en partijvoorzitter in Beieren, parlementslid in de Bondsdag (Duits Parlement, 1987-1990, 1994-1998, 2001-2002) en lid van het Europees Parlement 2009-2014. Hij is ook medeoprichter van Mehr Demokratie (www.mehr-demokratie.de), een succesvolle basisorganisatie die in Duitsland is begonnen en zich nu over de hele wereld heeft verspreid.
Meteen de dag na de inval door Russische troepen in Oekraïne gaf Häfner op 25 februari in een video van zestien minuten uiting aan zijn ontzetting over deze brute oorlogsdaad.
(Deze video heeft Engelse ondertiteling.)
Op 10 maart werd op de website van het Goetheanum een update van Gerald Häfner geplaatst.
Eerder verscheen er op de website van de Antroposofische Vereniging in België een vertaald kort vraaggesprek met Gerald Häfner over het initiatief om de website Goetheanum.tv te beginnen. Daarin zegt hij over deze website onder meer:
‘Een belangrijke beweegreden was ook dit: het wordt in mijn ogen altijd belangrijker dat naast onze klassieke formaten (zoals boeken, gedrukte teksten, voordrachten en seminaries) we ook in de virtuele media present zijn, te vinden zijn en we nieuwe, moderne formaten ontwikkelen. Dat is vooral voor jonge mensen belangrijk. Want hier zoeken en vinden ze hun informatie. Nog maar weinig jonge mensen vinden nog een toegang tot het gedrukte werk van Rudolf Steiner. Daarom willen we een attractief aanbod ontwikkelen dat tegemoet komt aan de huidige gewoonte om media te gebruiken. Misschien kunnen we zo de belangstelling wekken om je te verdiepen in de originele literatuur.’