default-header Motief van Walter van Groningen - AViN - Antroposofische Vereniging in Nederland

Motief van Walter van Groningen

Een helende omgeving verzorgen

Een plek verzorgen waar gemeenschapszin kan plaatsvinden, dat is waar Walter van Groningen (33) zich graag voor inzet. Dit doet hij in fysieke zin als tuinder op Landgoed Tannenberg (voorheen Christophorus), maar ook door evenementen te or­ganiseren voor de Jeugdsectie en voor BD-Jong.

Tekst: Cisly Burcksen

Kort na zijn opleiding aan de biodynamische landbouwopleiding Warmonderhof kwam Walter via een klasgenoot op Tannenberg terecht. “Het totaalpakket van deze plek sprak me aan,” vertelt hij. “Ik werkte daarvoor op een permacultuurboerderij en deed seizoenswerk bij een BD-kruidenkweker, en ineens had ik in een maand tijd ander werk en een andere woning. Ik heb gewoon straight tegen de kosmos gezegd dat ik dat wilde, en het lukte nog ook! Ik koos niet voor een baan als boer vanwege de onze­kerheden, bijvoorbeeld dat je weinig werk hebt in de winter. Ook vind ik het belangrijk om in een bredere, sociale context te wer­ken. Dat vind ik allemaal hier. Inmiddels werk ik er vier jaar en ben ik ook als mens gegroeid door dit werk.” Per juni van dit jaar is hij hoofdtuinder op Tannenberg.

“In dit gezinshuis wonen uit huis geplaatste jongeren, die hier komen via jeugdzorg. Daarnaast is het ook een dagbestedings­plek voor jongeren,” legt Walter uit. “Op 0,5 hectare verzorgen we samen de tuin, volgens biodynamische principes.” In de loop der jaren heeft hij veel geleerd over het omgaan met de jongeren, maar zijn verantwoordelijkheid ligt vooral bij de tuin. “De meeste zorg­boerderijen zijn ingericht op werk. Bij ons is dat niet zo, omdat we met jongeren zijn. Die hebben ook een ander programma, ze moe­ten gewoon naar school.” Het is dus niet per se de bedoeling dat de jongeren in de tuin werken. Ook is productie draaien niet leidend, hoewel het eten van de tuin wel een belangrijke rol speelt in de gemeenschap. “Het is vooral bedoeld als helende plek, die boven­dien helende voeding oplevert.” Dat werkt ook door op de hoofd­tuinder zelf: “Ik verzorg de tuin, maar de tuin verzorgt ook mij. Alles wat je in de kosmos zet krijg je terug. Voor mij is dat de helende werking van de tuin,” stelt Walter. “De tuin verbindt ook, het is een sociale ontmoetingsplek en geeft rust, aarding en vitaliteit.”

Pleister

Zelf kwam hij als puber in aanraking met de helende werking van de natuur. Hij beleefde een periode waarin hij erg zoekende was, en kwam toen terecht bij Het Dagelijks Bestaan in Zutphen. “Voor het eerst in jaren voelde ik me ergens thuis,” herinnert hij zich. “Ik ben er in de moestuin gaan werken en voelde er de helende kracht van gemeenschap. Het is echt de pleister van de samenleving.” Hier maakte Walter kennis met de antroposofie, wat hem inspireerde om naar Warmonderhof te gaan. Inmiddels speelt de antroposofie een grote rol in zijn leven. “Het helpt me om zelfkennis te krijgen, en begrip voor en samenwerking met het leven,” zegt hij. Hij is actief bij de Jeugdsectie van de AViN, maar nog actiever bij BD-Jong, omdat hij daar op het moment de enige organisator is. Wie hem wil helpen bij BD-Jong is van harte welkom om zich te melden. “Het lijkt me ook leuk om activiteiten te organiseren waarbij meer uitwisseling is tussen verschillende groepen of vakgebieden. Uitwisseling tussen jong en oud bijvoorbeeld,” vertelt hij.

Afstemmen

Ook voor de zorgtuin van Tannenberg heeft hij dromen en plan­nen: “Ik zou graag beter afstemmen op wat deze plek nodig heeft, door bijvoorbeeld meer te werken met preparaten. Ook zou ik hier wel een flowform willen hebben, en een imker. Als deze plek meer gaat vibreren heeft dat ook weer effect op de jongeren. Derk Klein Bramel zei ooit: “Natuur ontvouwt zijn eigen wezen. Als mens kun je veel vertrouwen putten uit hoe ander leven zich ontplooit.”

Wil je Walter helpen bij BD-Jong, de jongerenafdeling van de BD-Vereniging? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bekijk ook het motief van

Motief van… Florian Bonte
Motief van… Jaap van Rijswijk